Carlsbergs ønske om at skabe verdens første "papirølflaske” af bæredygtige træfibre, der er både 100% biobaseret og genanvendelig, er rykket et skridt nærmere, når bryggerigruppen fredag serverer en kold Carlsberg i to helt nye papirflaske-prototyper som en del af bæredygtighedstopmødet C40 i København.
Udover fremskridtet i udviklingsprojektet offentliggøres det samtidigt, at tre andre globale selskaber tilslutter sig visionen om at udvikle mere bæredygtige emballager ved hjælpe den nye papirflasketeknologi.
Carlsbergs innovationsrejse mod mere bæredygtige emballager fortsætter dermed som et led i selskabets bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO. I programmet indgår bl.a. en forpligtelse til at opnå NUL CO2-udledning fra Carlsbergs bryggerier samt nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30% i 2030.
To nye prototyper
Hele to nye prototyper af den såkaldte Green Fibre Bottle er nu klar til servering. De er begge fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber. Flaskerne er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde øl. Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100% biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100% biobaseret flaske uden polymerer.
Myriam Shingleton, Vice President, Group Development i Carlsberg-gruppen, siger: “Vi fortsætter med at innovere på tværs af vores emballagetyper, og vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, på samme måde som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack.”
Nye partnere om bord
Carlsberg begyndte udviklingsprojektet af en flaske fremstillet af bæredygtigt dyrket træfiber, "Green Fibre Bottle" – eller den grønne fiberflaske – i 2015 i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PHDer fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden. Den fælles indsats har resulteret i etableringen af Paboco® (Paper Bottle Company), et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.
Carlsberg får nu følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal i et papirflaskefællesskab, som Paboco® lancerer i dag.
Myriam Shingleton udtaler endvidere: “Samarbejdet siden 2015 med vores partnere om den grønne fiberflaske illustrerer, at denne form for innovation kan blive en realitet, når vi arbejder sammen. Vi er rigtig glade for, at andre ligesindede virksomheder nu har sluttet sig til os som led i Pabocos papirflaskefællesskab. Partnerskaber som disse, som udspringer af ønsket om at skabe bæredygtig innovation, er den bedste måde at sikre virkelige forandringer på.”
Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.
Gittan Schiöld, adm. direktør for Paboco®, siger: “Det hele handler om samarbejde! Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid.”
Carlsbergs fokus på innovative, bæredygtige emballageformer er ikke noget nyt. I 2018 lancerede det danske bryggeri en række innovative emballageformer, herunder genanvendt plastik, bæredygtigt trykfarve samt Snap Pack, som erstatter den traditionelle 6-pack med en løsning, hvor dåserne i stedet er limet sammen, og dermed reducerer plastforbruget med op til 76%.
”Vi er drevet af vores konstante stræben efter noget bedre – efter at skabe mere bæredygtige emballageløsninger, som gør mennesker i stand til at leve et mere bæredygtigt liv. Nogle gange betyder det, at vi helt må gentænke, hvordan vi gør ting, og skubbe til grænserne for eksisterende teknologier og overkomme tekniske udfordringer, efterhånden som vi støder på dem,” slutter Myriam Shingleton.
Carlsbergs nye emballageløsninger er et led i bryggerigruppens stræben efter at gøre det bedre ved hjælp af videnskab og ny teknologi, som historisk har skabt videnskabelige gennembrud som udviklingen af den rene gær og pH-skalaen.