Menu

800.000 festivalglas er vasket: Kæmpe efterspørgsel efter bæredygtighedsinitiativer

Tuborgs opvaskemaskine står fra onsdag eftermiddag klar på Roskilde Festival. Efter introduktionen på NorthSide, blev den 13,4 meter lange opvaskemaskine kørt videre til Tinderbox i Tusindårsskoven. Opvaskemaskinen har nu vasket omkring 800.000 genbrugsplastglas.

Tuborgs vaskbare plastglas og den mobile opvaskemaskine, som storkøkken-leverandøren Hotri har bygget til os, har indtil videre været en kæmpe succes. Vi har haft nok at se til, fordi det hele er så nyt og stadig kun i testfasen, men den har nu vasket omkring 800.000 genbrugsplastglas. På NorthSide aflyste de det første oprydningssquad, fordi gæsterne ikke bare returnerede deres vaskbare plastglas, men også andet affald. Vi håber selvfølgelig, vi ser samme tendens på Roskilde Festival,” siger Anne Dorthe Beck-Nielsen.

Når Roskilde er overstået på lørdag, skal opvaskemaskinen gøres klar til GRØN. Opvaskemaskinen kommer ikke til at køre rundt mellem koncerterne, men vil blive placeret et centralt sted, hvor de vaskbare plastglas bliver vasket og tørret inden næste koncert.

Stor efterspørgsel
Line Amtorp Poulsen, der er Sustainability Manager i Carlsberg Danmark, fortæller at udover lanceringen af Tuborgs vaskbare genbrugsglas i plast, så har også initiativer som Carlsbergs SNAP PACK, Jacobsens BRØ&ØL, der er brygget på overskudsbrød samt de nye borde i loungen i Københavns Lufthavn skabt af DraughtMaster fustager har skabt yderligere interesse for flere bæredygtighedstiltag.

Lige nu arbejder vi bl.a. på at sætte fokus på plastindsamling fra Roskilde Festival i det meget udskældte campingområde. Det er ikke helt let, men det handler jo i bund og grund om i fællesskab at skabe en adfærdsændring, hvor vi kommer væk fra en lineær tankegang og ind i en mere cirkulær. Når vi er færdige på festivalerne, fortsætter vi arbejdet med at skabe værdi sammen med vores kunder. Der er en kæmpe efterspørgsel efter konkrete løsninger, der kan gøre livet lettere og mere bæredygtigt,” siger Line Amtorp Poulsen.

For at nå i mål med alle disse tiltag er det nødvendigt at etablere nye former for samarbejde og partnerskaber både med kunder, andre virksomheder, NGOer, universiteter, ligesom det er vigtigt at integrere bæredygtighed i forretning, beslutninger og processer, fortæller Line Amtorp Poulsen.

Carlsberg Danmark er i høj grad en del af gruppens rejse mod mere bæredygtighed og de seneste tiltag er gode eksempler på, hvordan traditionelle barrierer nedbrydes og nye bæredygtige projekter opstår gennem samarbejde internt og eksternt,” siger Line Amtorp Poulsen.

 

Fakta om Carlsberg Danmarks seneste bæredygtighedstiltag

Together Towards ZERO har som ambition, at Carlsberg Group i 2030 har NUL CO2 udledning og NUL vandspild på bryggerierne samt NUL uansvarligt drikkeadfærd og NUL arbejdsudlykker. Som en del af bæredygtighedsprogrammet har Carlsberg indført:

- Snap Pack, der reducerer plastikforbruget omkring en traditionel 6-pack med op til 76%
- Genbrugsfilm omkring større multipakker for at reducere brugen af ny plast og dermed CO2 fodaftrykket
- Tuborgs genbrugskrus, der fjerner 2 mio. engangskrus, som ellers endte som affald
- Pant, indsamling og genanvendelse af DraughtMaster fadølsfustager til nye møbler mv.
- Madspildsreduktion sammen med Start-up virksomheden Too Good To Go

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:

PR Specialist, Danmark

Jacob Bulow Hansen

Tel +45 28 94 27 40 Email [email protected]