Tuborgs Smartflower fik sin debut på årets Roskilde Festival. Nu sættes den op udenfor Carlsbergs bryggeri i Fredericia ud til Vester Ringvej i anledning af bryggeriet 40 års jubilæum.
Smartflower, en skulpturel blomst, der skaber solenergi, blev introduceret af Tuborg og Roskilde Festivalen ved dette års festival, som et symbol på det fælles arbejde mod en bæredygtig fremtid, og et symbol på den solcelleinstallation, som festivalen vil opføre næste år sammen med Tuborg. Den unikke solcelleblomst bliver nu plantet foran porten til Carlsbergs bryggeri i Fredericia på Vester Ringvej, så alle kan se solcelleblomsten, der folder sig ud når solen skinner. Smartflower er opsættes frem til næste års festival i anledning af bryggeriets 40 års jubilæum.
”Bryggeriet får en kæmpe blomst, der ikke skal vandes, i anledning af jubilæet. Smartflower illustrerer, hvor glade vi er for al den gode øl, der brygges i Fredericia, men også, at vi kun bruger vedvarende elektricitet i Fredericia, og nu halverer det allerede lave vandforbrug. Smartflower er et symbol på vores samarbejde med Roskilde Festival og målet om en bæredygtig festival, men også Carlsbergs egen rejse mod nul CO2 udledning, nul vandspild, nul uansvarligt drikkeadfærd og nul arbejdsulykker,” siger Christian Sveigaard, marketing- og sponsorchef for Tuborg i Danmark.
Smartflowers unikke intelligente tracking system gør det muligt for Smartflowers solpaneler at følge solen på tværs af himlen hele dagen, og altid opretholde panelerne i optimal vinkel mod solen. Dette gør Smartflower 40% mere effektiv end et konventionelt solcellesystem. Hver morgen ved solopgang udfolder Smartflower automatisk solpanelerne i en højde på 5 meter og ved solnedgang lukker Smartflower ned til en 2,74 meter høj position. Installationen forventes at kunne producere 4480 kWh om året – afhænger af vejret – hvilket svarer til en alm. gennemsnitsfamilie, med to børn og to vokse, årlige forbrug, men den er primært sat op for at sætte fokus på et vigtigt område og for at teste den nye teknologi.
Borgmester i Fredericia Kommune, Jacob Bjerregaard, glæder sig til at se Smartflower folde sig ud, når solen skinner ned over byen.
”Vi er glade for, at Tuborg og Roskilde Festivalen opsætter den berømte Smartflower på bryggeriet, og sætter den, så vi alle kan få glæde af den og se den folde sig ud, når solen skinner. Tuborg er tæt forbundet med bryggeriets historie, da grunden oprindeligt blev solgt til Tuborg, men jeg synes også, at Smartflower illustrerer Carlsbergs engagement i bæredygtighed, som vi, som grøn vækstkommune, sætter stor pris på og arbejder med i Fredericia. Jeg håber, at Smartflower vil inspirere alle, der kommer forbi bryggeriet, til at tænke over, hvordan vi alle kan bidrage til at skabe en bedre og grønnere fremtid”, siger borgmester Jacob Bjerregaard.
I dagens anledning hejste borgmesteren flaget foran bryggeriet og indviede derefter Tuborgs Smartflower.
Tuborg blev grundlagt i 1873 i Hellerup, København, og er til stede på de fleste musikfestivaler i Danmark. Tuborg købte grunden i Fredericia i 1964, men bryggeriet blev først indviet den 25. september 1979. Helt frem til 2008 blev der kun brygget Tuborg og læskedrikke på bryggeriet, der består af et bryggeri, tappehal og lagerterminal. Bryggeriet har vundet flere priser for arkitektur og miljøvenlighed, og i dag er al elektricitet vedvarende og energiforbruget minimalt. Carlsberg-gruppen har udvalgt bryggeriet som pilot for et nyt vandrensningsanlæg, der vil gøre bryggeriet til Carlsbergs mest vandeffektive bryggeri ved at halvere vandforbruget og genbruge 90% af al spildevand. I stedet for at sende procesvand ud i kloakken vil Carlsberg fremadrettet selv foretage rensningen, der kommer til at bestå af en række biologiske rensetrin, der fjerner organisk materiale og næringsstoffer og salte, hvorefter vandet er renere end drikkevand. Bryggeriet kalder det rensede vand for PureWater. PureWater føres tilbage til bryggeriets proces og produktion, men bruges ikke i produkterne.