Menu

Tuborgs første sommerlancering i 10 år tog markedsandele

For første gang i 10 år sendte Tuborg en ny sommer-øl på gaden. Henover sommeren har Tuborg Sunsæt været en stor succes og således taget markedsandele i volumen og drevet vækst for salget af Tuborg.

Sommeren er forbi, og Tuborg gør status på sommerens særlancering, der på trods af en våd juli, viste sig at være ganske succesrig. Efter blot få måneder i detailhandlen vandt sommerpilsneren med et strejf af citrus således 1,2% i markedsandele i volumen.

”Det har været en vigtig og god sommer for Tuborg. Det var første gang i 10 år, at vi lancerede en egentlig sommer-øl, og vi kan se, at det var noget, danskerne havde ventet på. De har taget godt imod den, og det vidner om, at vi har ramt rigtigt i smag og tidspunkt med Tuborg Sunsæt. Det er vi selvfølgelig meget glade for,” siger Julie Thygesen, Tuborg marketing manager i Carlsberg Danmark.

Det flotte resultat kommer på baggrund af en omfattende branding- og sampling kampagne, hvor Tuborg henover sommeren har samplet 200.000 Tuborg Sunsæt i hele landet. Blandt andet gennem pop-up butikker i Aarhus og København, hvor forbrugerne havde mulighed for at smage den nye, spændende øl.

”Smagen er altid det vigtigste parameter, når vi brygger en ny øl, og vi ville gerne give forbrugerne mulighed for at få en smagsprøve, når vi kommer med en ny øl. Med sin friske, letdrikkelige smag er det både dem, der kan lide øl, og dem ikke plejer at vælge en øl, på grund af smagen, der har lagt en Sunsæt i indkøbskurven. Mange har været vilde med smagen,” siger Julie Thygesen.

Lægger sig på toppen
Når Tuborg Sunsæt har formået at få flere, der ikke plejer at drikke øl, til at skænke en Tuborg Sunsæt har lanceringen af sommerpilsneren været med til at sikre en vækst, der lægger sig på toppen i salget af Tuborg.

”Selvom juli var rekordvåd har Tuborg Sunsæt været med til at sikre en flot vækst målt i volumen af Tuborg, og det er vi naturligvis glade for. Som et af de største ølbrands i Danmark skal vi være med til at udvikle kategorien og vise, hvad en pilsner også kan være,” siger Julie Thygesen og fortsætter:

”Med Tuborg Sunsæt er det lykkedes at brygge en øl, der rammer ned i mange danskeres smagspræferencer, som er det mere friske og frugtige, men stadig smager af en pilsner. Og derfor ser vi også, at Tuborg Sunsæt lægger sig på toppen af salget.”

Tuborg Sunsæt kunne købes til og med uge 36, men man kan stadig være heldig at finde sommer-øllen i enkelte butikker.