Menu

Too Good To Go og fødevareproducenter i nyt initiativ om datomærkning

Too Good To Go, der står bag den populære madspildsapp af samme navn, har samlet en koalition af landets største fødevarevirksomheder bl.a. Carlsberg for at forbedre datomærkningen på fødevarer. Med en lille tilføjelse til datomærkningen er målet få danskerne til at smide markant mindre mad ud og dermed reducere det danske madspild, som har en værdi af 13,5 milliarder kroner årligt.

Misforståelser, vaner og fejltolkning af datomærkning på fødevarer blandt danske forbrugere fører i dag til, at tusindvis af tons mad og fødevarer i dag bliver kasseret uden grund. Hver tredje dansker tror nemlig fejlagtigt, at "bedst før" og "sidste anvendelsesdato" betyder det samme.

Derfor har Too Good To Go i samarbejde med nogle af landets største producenter af fødevarer taget initiativ til, at datomærkningen på bl.a. øl, mælk og chokolade nu bliver ændret. På mange produkter mærket med "Bedst før" bliver ordlyden "ofte god efter" nu tilføjet hos en lang række af landets største fødevareproducenter. Det skal signalere tydeligt, at produktet ikke behøver blive kasseret, når datoen passeres. Carlsberg, Unilever, Løgismose Meyers, Arla, Coop, Thise, Toms og Urtekram er blandt de producenter, der på denne måde har valgt at være med til at bekæmpe madspild i Danmark. Derudover støttes initiativet af Stop Spild af Mad, Dansk Industri Fødevarer, Varefakta og flere andre organisationer på fødevareområdet.

"Vi er utroligt glade for, at det er lykkedes at samle de absolut største producenter af fødevarer og de største aktører i dagligvarehandlen om dette initiativ. Vi er overbeviste om, at vi med en lille ændring i datomærkningen, oplysning og gennem en fælles indsats kan gøre en stor forskel for at reducere madspild i Danmark," udtaler Mette Lykke, adm. direktør i Too Good To Go.

Udover Carlsberg deltager Unilever, Løgismose Meyers, Arla, Coop, Thise, Toms og Urtekram, men initiativet støttes også af Stop Spild af Mad, Dansk Industri Fødevarer og Varefakta.

"Madspild udgør 8 pct. af verdens CO2-udledning, og Too Good To Gos initiativ sender et klart signal om, at madspild ofte kan forhindres uden at gå på kompromis med kvalitet. Vores brygmestre har i årevis eksperimenteret med at lagre specialøl i kældrene under Carlsberg, og nogle af øllene er virkelig ’ofte gode efter’ lagring," udtaler Søren Brinck, direktør for Carlsberg Danmark om initiativet.

Carlsberg vil løbende ændre etiketter på de produkter, der alligevel skal skifte etiket, når det vurderes, at produkterne kan holde til det og samtidig leve op til Carlsbergs høje smags og kvalitetskrav.

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:

PR Specialist, Danmark

Jacob Bulow Hansen

Tel +45 28 94 27 40 Email [email protected]

Kommunikationsdirektør

Christian Wulff Søndergaard

Tel +45 3144 7965 Email [email protected]