Et år er gået, siden Carlsberg overtog distributionen af Mikkellers øl i Danmark i september 2024, hvilket blev startskuddet til et af de mest interessante samarbejder i dansk bryggerihistorie. Projektet blev lanceret for at brede Mikkeller ud til danskerne og skabe yderligere momentum for specialøl-revolutionen i Danmark.
Et år er gået, siden Carlsberg overtog distributionen af Mikkellers øl i Danmark i september 2024, hvilket blev startskuddet til et af de mest interessante samarbejder i dansk bryggerihistorie. Projektet blev lanceret for at brede Mikkeller ud til danskerne og skabe yderligere momentum for specialøl-revolutionen i Danmark.
Samarbejdet er kommet stærkt fra start. Det viser den første opgørelse fra de to bryggerier. Efterspørgslen på Mikkellers øl blandt restauranter og barer har været så høj, at de nu er på hanerne hos godt 1200 barer og restauranter, hvilket er 143 pct. højere end målet på 488 on-trade kunder efter første år.
Samtidig er Mikkellers øl nu at finde på hylderne i indtil videre 1040 supermarkeder og andre butikker. Dermed nærmer samarbejdet sig allerede målet om 1500 off trade-kunder ved udgangen af 2026.
“Vores mål med samarbejdet er at styrke Carlsbergs position i den øverste del af premium-markedet for øl ved at gøre Mikkeller tilgængeligt for nye og større udsnit af befolkningen.
Vi er i den spæde begyndelse af vores samarbejde, men vi er kommet forrygende fra start. Det bekræfter os i vores beslutning om at købe 20 pct. af Mikkeller og i vores ambition om at gøre Mikkeller til landets største premium øl, som man kan finde i alle dele af Danmark,” siger Peter Haahr Nielsen, adm. direktør i Carlsberg Danmark.
Jylland og alkoholfri øl skaber ny vækst
Den gode begyndelse drives blandt andet af to faktorer - Jylland og alkoholfrie øl.
Mikkeller er kendt for at brygge nogle af Danmarks bedste alkoholfri øl, hvorfor denne kategori også genererer en væsentlig del af væksten. Generelt outperformer Mikkeller væksten i alkoholfri øl ret markant. Eksempelvis er salget af Mikkellers mest populære alkoholfrie variant, Drinkin in the Sun, vokset 20 pct.
Derudover oplever Mikkeller, der historisk set har været mest populært i København og Aarhus, en bemærkelsesværdig popularitet uden for de store byer. Omsætningen er eksempelvis steget med ca. 25 pct. i Jylland, siden begyndelsen af samarbejdet i september 2024.
“Mit projekt er at give flest mulige mennesker i verden mulighed for at opleve mine øl. Vi vil gerne udbrede den danske specialøl-revolution til nye egne og gøre Mikkeller tilgængeligt fra Gedser til Skagen. Vi vil være i hver en lille havnekiosk eller lokalbrugs,” fortæller Mikkellers grundlægger og direktør, Mikkel Bjergsø, der i september kunne fejre bryggeriets 20 års jubilæum.
Samarbejdet har banet vejen for, at Mikkellers øl er blevet tilgængeligt på flere af sommerens store festivaler, blandt andet med store barer på Roskilde Festival og Tinderbox. Forventningen er generelt, at Mikkellers øl skal være tilgængelige til flere typer kultur- og sportsbegivenheder i Danmark de kommende år.
Udover det kommercielle distributionssamarbejde, er Carlsberg og Mikkeller også begyndt at samarbejde om at udvikle helt nye øl. Det første resultat landede på markedet i august i form af Forbidden Fruit, en tør craft-cider lanceret som samarbejde mellem Carlsberg-cideren Somersby og Mikkeller. Den sælges indtil videre i et begrænset oplag på Mikkellers mange barer.
Forventningen er, at fremtiden vil byde på flere interessante samarbejder, blandt andet frem mod næste års festivalsæson.
Det første år i tal
For mere information, kontakt:
Mikkeller
Mikkel Boris
[email protected]
+45 28158714
Carlsberg Danmark
Miriam Hindsgaul
[email protected]
+45 20117271