Næste øl i Carlsbergs eksperimentelle øl-serie er brygget helt uden bygmalt

Husbryggeriet Jacobsen lancerer nu den næste øl i rækken af eksperimentelle øl fra Jacobsen Experimental, der er målrettet udvalgte barer og restauranter og stammer fra et forskningsprojekt med Carlsbergs forskningslaboratorie. I den nye øl har man som noget helt særligt erstattet al bygmalten med hvedemalt i brygningen.

Carlsberg nye forskningsprojekt, der skal brygge fremtidens øl med hjælp fra danskerne, har i sinde at præsentere danskerne for en ny variant hver 2. måned. Nu er Husbryggeriet Jacobsen, som brygger øllet på Valby Bakke, klar til at præsentere den næste eksperimentelle øl.

Som noget helt særligt er den nye øl brygget på 100 pct. hvedemalt for at teste, hvorvidt man kan brygge øl uden bygmalt.

”Vi har erstattet bygmalten med 100% hvedemalt, som er vanskeligt. Bygmalt er ellers den mest udbredte malt til ølbrygning, men Carlsberg laboratoriet forsker hele tiden i at finde gode alternativer til bygmalten og udfordre måden, vi brygger øl på, og her fandt de frem til hvedemalt, der gav det samme resultat som bygmalt,” siger Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen hos Carlsberg Danmark, og fortsætter:

”Derfor har vi brygget en pilsner, hvor hvedemalt har hovedrollen. Ved at udelade bygmalten, har vi skabt en øl, som er sin helt egen. Den er letdrikkelig og smager sprød og blød med en lav bitterhed og frisk duft med hint af bananer og tropiske frugter.”

Der er tale om en Wheat Pilsner på 6,0%, der kommer på hanerne to måneder efter den første Jacobsen Experimental, en Brut Lager. Alle øl kan smages og bedømmes på udvalgte barer og restauranter i landet.

Stor interesse

Siden Jacobsen Experimental blev lanceret i maj har tæt på 200 barer og restauranter allerede valgt at få de eksperimentelle øl på hanerne, og mange forbrugere har givet deres besyv med på øllet.

”Med Jacobsen Experimental vil vi gerne være med til at definere fremtidens forbrugertrends ved at brygge noget meget særligt øl og inddrage forbrugerne i videreudviklingen. Vores nye vidensbaseret koncept har fået en rigtig god start blandt vores bar- og restaurationskunder, hvor gæsterne har været meget nysgerrige på at smage den nye øl og indsende feedback, som vil blive anvendt i videreudviklingen af øllet,” siger Mads Egeskov Bach.

Jacobsen Experimental Wheat Pilsner er at finde på hanerne, så længer lager haves. I løbet af det næste år vil der i alt blive brygget seks øl.