Jacobsen brygger upcyclet øl til 7-Eleven med pulp fra Frankly Juice

For første gang kan 7-Eleven præsentere sin egen øl. Jacobsen har brygget en øl med Frankly Juices overskydende pulp, der ellers var endt som madspild. Den nye øl hedder Cornerstore IPA.

I dag er en helt ny øl rykket ind i kølemontren i landets 180 7-Eleven-butikker. Danmarks store convenience-kæde har nemlig fået brygget sin helt egen øl i et partnerskab mellem to af kædens leverandører. Husbryggeriet Jacobsen har brygget en upcyclet øl med Frankly Juice og deres overskydende pulp, som er restproduktet fra den koldpressede juice-produktion.

”Vi er meget glade for at præsentere den nye Jacobsen Cornerstore IPA sammen med 7-Eleven og Frankly Juice. Det er første gang, at vi brygger en øl til en af landets største convenience-kæder, så det er noget særligt for os at have en øl, man kan købe lige rundt om hjørnet på farten,” siger Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen hos Carlsberg Danmark.

Den nye øl er brygget hos Husbryggeriet Jacobsen, der er genåbnet på Valby Bakke, hvor man blandt andet brygger øl i partnerskab med kunder.

”Vi er utroligt stolte af vores bryggeri, der ligger i historiske omgivelser på Valby Bakke. Her har vi mulighed for at være eksperimenterende og brygge nogle helt unikke øl i begrænset omfang,” siger Mads Egeskov Bach.

Cornerstore IPA er baseret på et restprodukt fra Frankly Juice, der hedder ’pulp’. Det er den rest, der er tilbage, når man har udvundet saften fra frugt og grøntsager, som oftest smides ud. Den pulp der bruges i IPA’en, er fra Franklys gulerodsjuice og rødbedejuice, der også kan fås i 7-Eleven.

”Vores ambition er at udnytte råvarerne optimalt og samtidig skabe et produkt, der skaber værdi og smager godt. Vi er altid interesseret i, at vores pulp udnyttes på bedste vis af os eller andre samarbejdspartnere, så vi er meget stolte af den gode øl, der blandt andet er brygget med vores pulp og glæder os til at se den i landets 7-Eleven butikker,” siger Christian Bowall, kommerciel direktør og medstifter af Frankly Juice.

Ved at anvende den overskydende pulp har Jacobsen kunnet spare på malten.

”I stedet for at pulpen går til spilde, bruger vi den til at erstatte en del af malten i vores brygproces og give en frugtig smag til øllen. Dette samarbejde er et rigtigt godt eksempel på, hvordan vi alle får mest muligt ud af vores råvarer, når vi upcycler,” siger Mads Egeskov Bach.

Convenience med omtank
7-Eleven har store ambitioner om at rykke på den grønne agenda sammen sine leverandører, og dette partnerskab er endnu et skridt i den rigtige retning.

”I 7-Eleven er kvalitet altid i fokus. Vi vil levere convenience med omtanke, og det kan vi ikke gøre alene. Når vi vil mindske madspild, er innovative partnerskaber helt afgørende. Hvis vi for alvor skal rykke noget i forhold til klimaet, skal det ske i fællesskab. Husbryggeriet Jacobsen og Frankly Juice har skabt en øl, som upcycler restprodukter, der ellers var blevet smidt ud. Når resultatet er en øl, der ovenikøbet smager forrygende, er vi naturligvis rigtig glade. Det er et projekt, vi er stolte af og som vi glæder os til at få ud i butikkerne, siger Maria Gervig, Commercial Director, 7-Eleven, og fortsætter:

”Vores kunder får en helt unik øl, og vi rykker os i den rigtige retning i det fælles mål om at mindske madspild, hvilket er afgørende for mange af vores kunder.”

Navnet på den nye øl stammer fra 7-Elevens ikoniske kendingsmelodi ”down on the corner”. Smagen er sød af frugtig fersken med modspil fra den velkendte citrussyrlighed fra IPA. Cornerstore IPA er på 5,5 % og fås så længe lager haves.