Menu

Carlsberg går i rødt for Liverpool FC fans

Carlsberg lancerer en limited edition rød øl brygget specielt til Liverpool FC fans for at fejre den legendariske manager Bill Shankly’s beslutning om at spille i fuldt ud rødt Liverpool-kit.

Holdt iført rødt vinder oftere. Det mente den legendariske Liverpool FC-manager Bill Shankly dengang han skiftede hans holds hvide shorts og sokker ud med røde - et valg der gik forud for klubbens mest succesrige periode nogensinde, og Liverpool har da også siden altid spillet i rødt.

For at hylde dette historiske træk og Carlsbergs nære samarbejde med Liverpool, som spænder over 26 sæsoner, har Carlsbergs bryggere og Carlsberg Laboratoriet i Valby arbejdet på at skabe en helt rød øl til Livepool FC fans. Det har betydet en helt rød etiket, flaske og bryg.

Den legendariske Liverpool FC angriber Ian St John spillede over 300 gange for klubben og var en del af Bill Shanklys hold, da de skiftede til helt rødt spillersæt. St. John udtaler: "Da vores manager, Bill Shankly, fortalte os, at vi skulle bære rødt, stod alle spillerne 100% bag beslutningen, og det viste sig at være et godt træk. Han mente, at det ville få os til at føle os flere meter høje, og det gav virkelig en følelse af magt. Fra den dag er det helt røde Liverpool-kit blevet ikonisk i fodboldverdenen."

Bill Shankly var ikke den eneste person til at hævde, at hold i rødt er mere succesrige. I nyere tid har forskere vist, at sportshold der bærer rødt er mere tilbøjelige til at vinde - på grund af den psykologiske virkning af at have en farve, der gennem tiden har symboliseret dominans og status.

Russell Hill, som er professor i evolutionær antropologi ved Durham University og har gennemført videnskabelige undersøgelser om indflydelse af rød i sport, siger: "Forskning viser, at farven rød har været opfattet som dominerende i hele udviklingen af konkurrencesport. Dette kan give holdet iført rød en fordel på grund af en forstærket opfattelse af dominans blandt konkurrenterne, og en øget tillid blandt holdet iført rødt."

Carlsbergs limited edition pilsner med en alkoholprocent på 4,6% får sin karakteristiske røde farve ved brugen af en bygssort, der er naturlig rød, og dyrket af bygeksperterne ved Carlsberg Laboratoriet, der er berømt for banebrydende opdagelser, herunder pH-skalaen og den rendyrkede gær.

Birgitte Skadhauge, chef for Carlsberg Laboratoriet, siger: "Da vi fik udfordringen med at brygge en helt rød øl til Liverpool FC-fans vidste vi, at det ikke ville være let, men så det som en del af vore konstante stræben efter at gøre det lidt bedre. I modsætning til traditionelle røde ales kommer den røde farve i denne pilsner fra den ydre skal af den røde bygvariant - som har en relativt lav klimabestandighed og derfor har vist sig at være vanskelig at gro i den mængde, vi krævede til brygningen. Det har taget over et års forsøg, men vi er glade for, at vores team har fået det til at ske. Vi bryggede denne særlige øl til Liverpool FC-fans, og vi håber, de nyder den."

Carlsbergs partnerskab med Liverpool FC er det længste i Premier League og spænder over 26 sæsoner. I 2017 fejrede det danske ølmærke sit 25-års jubilæum ved at brygge en limited edition øl med rød humle, der anvendte enestående forskning og state of the art teknologi til at lade planeterne gro til lyden af 25 års Liverpool-kampe på Anfield.

Dette års limited edition øl med rød byg bliver lanceret på Anfield Stadion forud for fredagens Premier League kamp mod Huddersfield Town, og vil herefter blive delt med Liverpool fans over hele verden - også i Danmark, hvor udvalgte pubber, som sælger Carlsbergs øl, vil få smagsprøver i løbet af de kommende uger.

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:

Corporate Affairs Director, Danmark

Rasmus Bebe

Tel +45 21 16 64 19 Email [email protected]