Menu

Carlsberg Danmark og Coca-Cola konverterer til 100% genanvendt plast rundt om store dåseforpakninger

Carlsberg konverterer nu alle omslag til genanvendt plast på resterende dåseforpakninger. Det gælder både hele øl- og sodavandsporteføljen, inklusiv Coca-Cola produkter, og ventes at spare over 500 tons nyt plast om året – eller hvad der svarer til 25 mio. indkøbsposer i plast.

Carlsbergs innovationsrejse mod mere bæredygtige emballager fortsætter som et led i selskabets bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO. Efter måneders tests, konverteres omslaget nu til 100% genanvendt plast på alle dåseforpakninger, hvor den plastikreducerende Snap Pack ikke benyttes.

Det nye initiativ inkluderer også Coca-Colas produkter i Danmark, da disse produceres af Carlsberg på tapperiet i Fredericia.

Vi har gennemført en lang række tests for at sikre, at kvaliteten lever op til vores høje krav, og vi nu er klar til at sende produkter i markedet, hvor omslaget er fremstillet af 100% genanvendt plast. Det er endnu et godt skridt på vejen mod mere bæredygtige emballager, og vi vil fortsætte med at optimere alle vores forpakninger og emballager,” siger Charlotte C. Søgaard, produktionsleder i Brewing and Processing hos Carlsberg Danmark.

Effekten ved konverteringen til genanvendt plast er op til 60% lavere CO2 aftryk sammenlignet med traditionel plastik. Carlsberg starter nu konverteringen i Danmark på de store multipacks til 100% genanvendt plastik og samlet set betyder det, at Carlsberg reducerer forbruget af ny plast med over 500 tons om året. Via tæt samarbejde mellem den kommercielle forretning, supply chain samt leverandøren CEISA er det nye 100% genanvendt plast blevet testet på forskellige dåseforpakninger og produktionslinjer for at sikre, at materialet lever op til Carlsbergs og Coca-Colas høje kvalitetskrav. Den genanvendte plast kommer bl.a. fra Carlsbergs egen forretning, og der gives dermed nyt liv til en stor del af den plastikemballage, der i dag leveres til bryggeriet.

Vi giver materialet nyt liv gennem genanvendelse, og der er noget tilfredsstillende ved, at vi her i Fredericia i partnerskab med vores leverandør og kolleger i produktionen, logistik og marketing har skabt en løsning, hvor vi kan øge genanvendelsesprocenten af plastikomslagene til 100%, herunder med plastik fra vores egen affaldsstrøm på bryggeriet. Selvfølgelig løser det ikke alle udfordringer, men det er dejligt at være det første bryggeri i Danmark, der har knækket koden og vi synes, at op til 60% lavere CO2 aftryk er et godt skridt i en rigtige og mere cirkulær retning,” siger Charlotte C. Søgaard.

Carlsbergs fokus på innovative, bæredygtige emballageformer er ikke noget nyt. I 2018 lancerede det danske bryggeri en række innovative emballageformer, herunder bedre kapsler, bæredygtige trykfarver samt Snap Pack, som helt fjerner plastikken omkring den traditionelle 6-pack med en løsning, hvor dåserne i stedet er limet sammen. Carlsbergs bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, har som mål at opnå NUL CO2-udledning fra Carlsbergs bryggerier samt nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30% i 2030. Coca-Cola har det som mål at indsamle og genanvende 100% af den producerede emballage i Vesteuropa i 2025 og på verdensplan i 2030.

Vi stræber hele tiden efter at gøre det bedre og mere klimavenligt. Nogle gange betyder det, at vi helt må gentænke hvordan vi gør ting, som vi gjorde med Snap Pack forpakningen, imens det andre gange kræver, at man skubber til grænserne for eksisterende teknologier, som her,” slutter Charlotte C. Søgaard.

Hos miljøorganisationen Plastic Change, der arbejder for at knække den stigende kurve over plastikspild, er man positivt overrasket over nyheden.

Carlsbergs seneste initiativ er et godt eksempel på, hvordan virksomheder kan omdanne plastikaffald til at blive en ressource. Det er både innovativt, bæredygtigt og god forretning, og sammen med Carlsbergs Snap Pack, som blev introduceret sidste år, er det endnu en måde at reducere produktionen af ny plastik,” udtaler Louise Lerche-Gredal, adm. direktør for Plastic Change.

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:

Corporate Affairs Director, Danmark

Rasmus Bebe

Tel +45 21 16 64 19 Email [email protected]