Når Danmarks første VM-kamp fløjtes i gang på lørdag, kan de færreste danske fodboldfans være til stede i Rusland. I et forsøg på at bringe lidt af den russiske stemning til Danmark har landsholdets sponsor, Carlsberg, derfor udviklet unik øl-kaviar til de danske fans.
Det er den kendte danske kok, Umut Ra Sakarya, der har udviklet den helt specielle øl-kaviar til de danske VM-fans, der fejrer landsholdet herhjemme.
Umut Ra Sakarya er kendt for sin stegte flæsk og rødternede duge først på restaurant Grisen på stenbroen i København og senere Guldkroen, men denne gang har han sammen med Carlsberg brygget en helt speciel øl-kaviar for at fejre herrelandsholdets deltagelse i VM i Rusland og Carlsbergs 40 årige partnerskab med holdet.
”Mange forbinder kaviar med Rusland, og ved at kaviarrogn kommer fra en stør, men det har de seneste år været en trend inden for molekylær gastronomi at lave kunstig kaviar med anden smag og af vegetabilske råvarer, og vi synes det kunne være sjovt at servere en øl-kaviar for at give fodboldfans en smag af VM inden kampen på lørdag”, siger Umut Ra Sakarya, der har været med til at udvikle øl-kaviaren sammen med Carlsbergs bryggere.
Øl-kaviaren er lavet med den klassiske Carlsberg pilsner, der for de fleste er en del af den danske kulturarv, ligesom kaviar har været en eksklusiv spise i Rusland siden 1600-tallet.
“Det har været et humoristisk og anderledes projekt at tage den velkendte pilsner og give den et så overraskende udtryk, og vi glæder os til at servere dem for de danske roligans herhjemme”, siger Umut Ra Sakarya, der også har skabt nogle simple anretninger, som passer godt til øl-kaviaren.
Carlsbergs øl-kaviar bliver lanceret i forbindelse med Danmark-Peru-kampen lørdag d. 16. juni, hvor der vil blive delt gratis smagsprøver ud i Fælledparken før kampen.
”Vores egne tal, som går tilbage til 1978, viser, at danskerne tager en ekstra pilsner under slutrunder som VM, men vi er ikke hovedsponsor, så VM handler først og fremmest om at skabe indhold og engagement for fansene. Når vi står klar i Fælledparken klokken ca. 14 med Carlsbergs øl-kaviar er det for at vise, vi er der for Danmark, for landsholdet, og for fansene”, siger Wouter de Groot, der har ansvaret for brand og kategori PR i Carlsberg Group.
Udover at bidrage til fodboldfesten vil Carlsberg gerne bruge kaviaren til at fortælle, at det er godt med lidt mad i maven, inden bolden lander mellem målstængerne og VM-festen går i gang.
“Danmark er kendt for at drikke øl til maden, og samtidig kan lidt mad i maven sikre, at man drikker mindre og langsommere. Det er et andet vigtigt budskab som Umut og bryggernes øl-kaviar kan sende”, siger Wouter de Groot.