Den første fredag i november lanceres Tuborg Julebryg. Dagen er kendt som J-dag og markerer, at julen står for døren.
Den første fredag i november lanceres Tuborg Julebryg. Dagen er kendt som J-dag og markerer, at julen står for døren.
I Danmark forvandles København og andre større byer over hele landet til gigantiske snelandskaber. Men siden traditionen startede i 1990, har en række andre lande, inklusive Tyskland, Japan og Serbien, også afholdt J-dag, og i år deltager Island, Rumænien, Sverige og Schweiz, når sneen falder og Tuborg Julebryg lanceres den 3. november kl. 8:59.
”Jeg synes, det er rigtig sjovt, at andre lande lader sig inspirere af denne danske juletradition. Tuborgs Julebryg er en af mine absolutte favoritter af alle de forskellige øl, vi brygger. Jeg elsker at fejre J-dag, når julebryggen lanceres, og det er måneders forarbejde, der kulminerer med en af årets største begivenheder,” siger Mikkel Laust Broe, brygmester på Carlsberg Danmarks bryggeri i Fredericia.
Klædt i blå nissekostumer synger Carlsbergs medarbejdere den traditionelle julebrygsang til Bjældeklang-melodien, og uddeler de første Julebryg på barer og restauranter. Hestevogne og lastbiler er udsmykket til lejligheden, og i år har en af lastbilerne Carlsbergs nye fustagesystem, DraughtMaster, med rundt på ruten. Det giver mulighed for at servere Tuborg Julebryg frisk fra fad til bargæsterne.
”Tuborg Julebryg er en traditionel julebryg. Den har en lidt højere alkoholprocent end en normal pilsner, og er mørkere, sødere og mere krydret. Og så går den godt til de mange julearrangementer og den traditionelle mad, vi spiser i julen. Den brygges på pilsner-, münchener- og karamelmalt og er krydret med lakrids. Vi har ændret opskriften tilbage til originalen, og sidste år forbedrede vi lakridsen med ny lækker lakrids fra Afghanistan. Det tog vores kvalitetsteam over to måneder at godkende den justerede opskrift, fordi vi elsker traditioner, og vi ønskede ikke at ændre den for meget. Men resultatet blev rigtig godt, og nu smager den stort set, som den gjorde, dengang vi lancerede den i 1981,” siger Mikkel Laust Broe.
Tuborg Julebrygs velkendte sneunivers blev første gang introduceret på et julekort i 1979. Bryggen blev lanceret to år senere i 1981. Biografreklamen, hvor julemanden jagter en Tuborg-lastbil i hans kane, kom i 1984, men bruges stadig den dag i dag. Siden 1990 har J-dag været en sæsonbestemt tradition i Danmark, selvom J-dag faktisk er blevet flyttet flere gange. Fra 1990-1998 var det den anden onsdag i november, og Tuborg Julebryg kom først kl. 23:59. I 1999 blev J-dag flyttet til den første fredag i november kl. 20.59 på grund af det store antal af unge mennesker, der kom for sent i skole efter at have festet aftenen før.
Fredag aften besøger Tuborgs danske nisser 454 kunder på cirka 3 timer fordelt på 58 ruter i de større byer i landet. I alt deltager 396 medarbejdere, og de får som sædvanlig hjælp på J-dag af Natteravnene, som i de traditionelle gule jakker er synlige i nattelivet og hjælper med at sikre, at J-Dag løber af stablen på en kontrolleret og fornøjelig måde.