Menu

Carlsberg går forrest for at reducere plastikspild

Lanceringen af Snap Pack og de andre forbedringer markerer startskuddet på en ny æra for Carlsberg, hvor kvalitet og bæredygtighed går hånd i hånd.

Selvom kalenderen netop havde skiftet til efterår, skinnede solen fra en skyfri himmel, da Carlsberg i september inviterede verdenspressen indenfor. Bryggeriet havde nemlig en nyhed - og lørdag den 19. januar blev Snap Pack også tilgængelig i Danmark. 

Som et naturligt led i Carlsbergs ambitiøse bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, kunne Carlsberg Groups CEO, Cees ’t Hart d. 6. september 2018 løfte sløret for en række banebrydende initiativer, som på globalt plan vil spare verdenssamfundet for 1.200 tons plastik om året. Det svarer til 60 millioner plastikposer og markerer begyndelsen på en grønnere fremtid i Carlsberg.

- Selvom vi har brygget øl i over 170 år, er vi er på konstant udkig efter områder, hvor vi kan forbedre os. Lanceringerne i dag er derfor et udtryk for vores ønske om at gå i vores grundlægger J. C. Jacobsens fodspor i jagten på en bedre dag i morgen for os alle, sagde Cees ’t Hart på lanceringsdagen.

Snap Pack revolutionerer ølindustrien
Øverst på listen over innovationer står Snap Pack. Den har været tre år undervejs, den nye forpakningstype, som erstatter plastikken rundt om de velkendte sixpacks med en lille klat lim, som klistrer dåserne sammen.

- Snap Pack har fået sit navn fra den bevægelse, man skal gøre for at få dåserne fra hinanden i fremtiden. Hvor dåserne tidligere blev holdt sammen af en plastikfolie, skal de nu blot ’snappes’ fra hinanden. Alene i Danmark sparer man derfor plastikfolien fra de 26 millioner sixpacks, vi sælger hvert år, fortæller Jeppe Boel, senior marketing manager for Carlsberg i Danmark.

Det er en tysk producent, der har bidraget til Carlsbergs udvikling af den lille klat lim, som lige akkurat er stærk nok til at holde dåserne sammen, men som ikke klistrer, når først dåserne er skilt ad. Og teknologien – om end den kan synes lille – er altså revolutionerende.

- Vi har længe søgt efter en løsning på, hvordan vi reducerer vores plastikforbrug, men der er mange hensyn at tage undervejs. Snap Pack gør et kvantespring i det, den reducerer plastikforbruget med 76 % på én gang. Vi håber, at resten af ølindustrien vil lade sig inspirere af vores bæredygtige tilgang til forpakninger, siger Jeppe Boel.

Yderligere innovationer på vej
Nok står Snap Pack øverst på listen, men den står langt fra alene. Sammen med den nye forpakningstype kunne Carlsberg blandt andet også løfte sløret for en ny blæk-type, som er certificeret cradle-to-cradle.

- Cradle to Cradle er et koncept, hvor produkter indgår i et kredsløb, der skaber værdi for både mennesker, miljø og økonomi. Meningen med blækken er derfor ikke blot at reducere skadelige påvirkning af miljøet, men at gøre det muligt at genanvende vores labels. På den måde indgår blækken i et kredsløb med fokus på at eliminere affaldsprodukter, fortæller Simon Hoffmeyer Boas, sustainability director i Carlsberg Group.

Og tilbage ved forpakningstyperne vil der stadig blive anvendt plastik omkring de større rammer af øl, men indpakningen vil fremover være lavet af genbrugsplast, hvoraf en stor del faktisk kommer fra Carlsbergs eget bryggeri i Fredericia, som hver dag modtager mange varer med plastik omkring.

- Carlsberg har længe haft fokus på bæredygtighed, men det er første gang, at vores initiativer kan ses og mærkes direkte ude hos forbrugerne. De her innovationer er blot et skridt på en rejse, som vil vare mange år endnu, siger Simon Hoffmeyer Boas.

Carlsberg skaber glæde hos Verdensnaturfonden
Nyheden om Snap Pack og de øvrige innovationer fra Carlsberg er allerede nået verden rundt. Ikke mindst hos Verdensnaturfonden WWF, som i forvejen har været i langvarig dialog med Carlsberg om bæredygtighed og spillet en afgørende rolle i udviklingen af Carlsbergs bæredygtighedsprogram Together Towards ZERO.

- Vi har behov for, at mindre plastik ender op i naturen og der er brug for handling nu. Derfor ser vi det også som et kæmpe fremskridt, at Carlsberg nu kommer med løsninger, der betydeligt reducerer mængden af plastik i deres forpakninger. Carlsberg tager dermed et stort første skridt på rejsen mod en renere og grønnere fremtid, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF.

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:

PR Specialist, Danmark

Jacob Bulow Hansen

Email [email protected]