Carlsberg Denmark præsenterer fiberflaske for første gang

For første gang nogensinde præsenteres fremtidens ølflaske, når Carlsberg Danmark fremviser sin 100% biobaseret og genanvendelige fiberflaske i Danmark. Det sker til den internationale sejlerkonkurrence, ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix.

Carlsberg Danmark høster endnu engang anerkendelse for sit vandeffektive bryggeri i Fredericia. Denne gang har man tiltrukket sig international opmærksomhed, da bryggeriet har vundet den globale pris Global Industrial Water Reuse Award.

”Vi sætter pris på den internationale anerkendelse for at have halveret vandforbruget på vores bryggeri i Fredericia. Vand er klodens allervigtigste ressource, men desværre også en knap ressource, så vi er stolte over at være med til at fortælle om og bidrage med løsninger, der kan bekæmpe vandmangel,” siger Andreas Kirketerp, TWM manager og daglig ansvarlig for vandgenindvindingsanlægget hos Carlsberg Danmark.

Ved at genanvende 90% af alt procesvand fra produktionen har Carlsberg Danmark reduceret bryggeriets vandforbrug til øl- og sodavandsproduktion ned til blot 1,4 liter pr. produceret liter.

”Som store forbrugere af vand i fødevareindustrien skal vi også være med til at gøre en forskel via innovation, ny teknologi og partnerskaber. I Fredericia har vi taget et stort skridt med vores vandanlæg, som vi glædeligt deler erfaringer fra,” siger Martin Seier, produktionschef hos Carlsberg Danmark.

Prisen anerkender de bedste Fortune 1000-virksomheder, der anvender de bedste løsninger til genbrug og genanvendelse af vand.

Global læringsplatform

I Carlsbergs seneste bæredygtighedsprogram, Together Towards Zero and Beyond, spiller vand en afgørende rolle. Efter to år med vandgenindvindingsanlægget har Carlsberg Danmark sparet omtrent 1 mia. liter vand på bryggeriet.

”Vand har en central rolle i vores bæredygtighedsprogram, og vi skal sikre, at det anvendes så bæredygtigt som muligt. Det gør vi ved at arbejde med effektivitet og ved at genbruge vores procesvand, og de sidste to år har vi vist, at man kan brygge øl mere vandeffektivt,” siger Tenna Skov Thorsted, senior sustainability manager hos Carlsberg Danmark.

Bryggeriet i Fredericia skal være en læringsplatform for Carlsbergs øvrige bryggerier.

”De sidste to år er vi blevet en masse erfaringer rigere, og nu skal de mange erfaringer bruges som inspiration til Carlsberg Groups øvrige bryggerier og være et eksempel på, hvordan man kan genbruge vand i industrisektoren generelt,” siger Tenna Skov Thorsted.

Det er anden gang, at Carlsberg Danmark vinder en international pris for sit vandgenindvindingsanlæg. Sidste år vandt bryggeriet prisen Global Water Awards for verdens mest vandeffektive bryggeri, der gives ved det årlige Global Water Summit, der har status som den største konference for vandindustrien.

Kort om vandanlægget

Carlsbergs vandgenindvindingsanlæg er blevet til igennem det offentlig-private partnerskab DRIP, Danish partnership for Resource and water efficient Industrial food Production, som består af en række fødevare- og teknologivirksomheder og universiteter, der i fællesskab har villet udvikle nye bæredygtige vand- og produktionsteknologier, der kan reducere vandforbruget i fødevareproduktion med 15-30 pct. uden at forringe kvalitet eller fødevaresikkerhed.

• 90 % af procesvandet genbruges
  • Fra 2,9 til 1,4 liter vand pr. liter produceret
  • 10 % af bryggeriets samlede energiforbrug dækkes nu af vandanlæggets egenproduktion af biogas

Sådan renser Carlsberg vandet

Først renses vandet igennem en proces, hvor næringsstoffer i vandet omdannes til biogas. Herefter føres vandet igennem en tæt membran, hvor bakterier ikke kan trænge igennem og igen igennem et omvendt osmoseanlæg, som fjerner tilbage­værende salte i vandet. De sidste rester af organisk materiale bliver fjernet ved hjælp af en nyudviklet vakuum-UV-teknologi, der også bidrager til desinficering af vandet. Carlsberg tager løbende prøver af vandet, som sendes til både interne og eksterne laboratorier for at sikre, at vandkvaliteten for­bliver høj.